Corpul omenesc nu este nici natural nici cultural. El este rezultatul interactiunii dintre materia sa genetica si un mediu socio-cultural pe care il incorporeaza (Bernard Andrieu).Probabil ca cea mai mare provocare cu care un curs de antropologie a corpului se confrunta este insasi definirea obiectului sau de studiu. Corpul, desi o notiune/un instrument atat de la indemâna, ne loveste cu o serie cel putin impresionanta de intrebari in momentul in care incercam sa il definim si sa vorbim despre el. Ce este corpul in relatia cu sufletul? Putem trece dincolo de aceasta distinctie? Cum este modificat corpul de cultura? Care este relatia dintre corp si puterea politica? Care este relatia dintre corp si identitate? Cursul va incerca sa ofere raspunsuri acestor intrebari dar, dincolo de ele, va incerca sa ofere si o cheie cu care sa putem decoda mai usor intelesurile pe care practicile cotidiene le inscriu pe corp, fie ca este vorba de mersul la sala sau de tatuaje.
Temele atelierelor:
1. Corp si corpuri. De ce o antropologie a corpului? Corpul, ieri si corpul, azi. O perspectiva istorica asupra corpului.
2. Corpul ca produs cultural. O discutie pornind de la celebrul articol al lui Marcel Mauss despre tehnicile corpului.
3. Corpuri disciplinate: corpul obedient. Corpul este primul receptacul al puterii politice, care poate fi incorporata in diferite grade si prin diferite mijloace, in functie de tipul de regim in care actioneaza. Studiu de caz pe comunism si controlul politic al corpului.
4. Corpuri disciplinate: corpul sportivului. Despre corpul sportivului, un corp educat permanent in vederea atingerii performantei. Un corp disciplinat dar in acelasi timp eficient, el nu trebuie sa fie, ci trebuie sa faca. Este un corp rationalizat si mecanic.
5. Corp si durere. Intr-o epoca in care corpul tinde sa dispara din ce in ce mai mult de pe scena datorita avântului tehnologic, durerea este cea care il propulseaza in primul plan al experientei. Unele corpuri nu reusesc sa o gestioneze atunci când apare insa altele, cum ar fi cele ale sportivilor, se confrunta cu ea zi de zi si o investesc permanent cu noi semnificatii.
6. Corpul frumos. O scurta incursiune in istoria frumusetii. Frumusete naturala vs. frumusete construita. Vom arunca o privire asupra diverselor practici, de la salonul de infrumusetare la sala de fitness ca loc predilect al construirii corpului.
7. Corpul modificat. Despre tatuaje, piercinguri, si alte modificari inscrise in corp. Simbolizare si resimbolizare in cautarea identitatii.
Alexandru Dincovici detine licenta in Ştiinte Politice -Universitatea Bucuresti, sectia in limba franceza. Este licentiat in Sociologie – Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative BucureSti. Detine Masterat in Antropologie – Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative Bucuresti, 2009.